چای کوهی لرستان(کلکنه)

چای کوهی لرستان (Betoni) که نام علمی آن Stachys lavandulifoliaاست در گویش لری کلکنه و در زبان ترکی توکلیجه(پشمالو) خوانده می شود، این چای از تیره ی گیاهان معطری است که با خاصیت آرام بخشی مطبوع و نشاط آور ، تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان و داروئی موثر در درمان افسردگی از

کد خبر : 453
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
چای کوهی لرستان(کلکنه)

چای کوهی لرستان (Betoni)
که نام علمی آن Stachys lavandulifoliaاست
در گویش لری کلکنه و در زبان ترکی توکلیجه(پشمالو) خوانده می شود، این چای از تیره ی گیاهان معطری است که با خاصیت آرام بخشی مطبوع و نشاط آور ، تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان و داروئی موثر در درمان افسردگی از طریق مهار آنزیمی به شمار می رود. از خواص دارویی این گیاه، مدربودن آن برای شستشوی مجرای ادراری (كلیه و مثانه) است و مصرف زیاد آن نیز باعث سقط جنین در زنان باردار می شود.این گیاه در ارتفاعات كم و متوسط رویش دارد و فصل رویش آن اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است. از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است .
گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است که در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دار د . ماده قرمز رنگ موجود در برگ‌های چای کوهی که گاها با فشار دادن برگ‌ها از آن استخراج می ‌شود برای التیام زخم ‌ها و درمان سوختگی‌‌ها به کار می‌رود.از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.