جاذبه های طبیعی ازنا

جاذبه های طبیعی ازنا دره تخت:  از روستاهای زیبا و دیدنی است که در کوهپایه‌های قلل سر به فلک کشیده اشترانکوه در بخش مرکزی شهرستان ازنا قرار گرفته‌ است. این روستا که نامزد توسعه گردشگری سازمان گردشگری ایران قرار گرفته دارای حدود ۸۳۰ نفر جمعیت می‌باشد و شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی می‌باشد. در دره تخت استخرهای متعدد

کد خبر : 491
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
جاذبه های طبیعی ازنا

جاذبه های طبیعی ازنا

دره تخت:

 از روستاهای زیبا و دیدنی است که در کوهپایه‌های قلل سر به فلک کشیده اشترانکوه در بخش مرکزی شهرستان ازنا قرار گرفته‌ است. این روستا که نامزد توسعه گردشگری سازمان گردشگری ایران قرار گرفته دارای حدود ۸۳۰ نفر جمعیت می‌باشد و شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی می‌باشد. در دره تخت استخرهای متعدد پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان با ظرفیت‌های گوناگون وجود دارد. بیشتر ساکنان آن بختیاری و از ایل و تبار حاجیوند، عبدالوند و قیطاسوند بوده که بسیار مهمان نواز و مهربان هستند. دره تخت به علت قرار گرفتن در کوهپایه اشترانکوه و بهره مندی از آب دائم و روان در ارتفاع، نیروگاه تولید برق دارد و از آن علاوه بر تامین برق روستاهای همجوار به شبکه سراسری برق در شهرستان ازنا نیز برق می‌دهد.

 

تونل برفی:

 یکی از آثار طبیعی شهرستان ازنا در استان لرستان است. این تونل به صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنهٔ اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است. طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۵/۲ تا ۳ متر می‌باشد. از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید نمود و برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفته و حدودا دو ساعت نیز پیاده روی کنید 

 

چشمه قلقل:

 

چشمه قلقل یا چشمه قلقلی یکی از آثار طبیعی روستای دربند شهرستان ازنا است که از آب آن برای کشاورزی و… استفاده میشود و در ایام تعطیل و تفریح محل گردش و استراحت گردشگران و مسافران است. این چشمه میان روستای دربند و شهرک ویژه اقتصادی و کمی پایین‌تر از پاسگاه محیط بانی محیط زیست شهرستان ازنا قرار گرفته و می‌توان دبی یا میزان آب دهی آنرا در حدود ۱۰ اینچ برآورد کرد. این محل زیبا و دیدنی آب صاف و زلال دارد که می‌توان گفت نوشیدن آن استرس و خستگی را از تن به در میکند.

 

چاه طیان:

چشمه یا چاه طیان یا تیان نام چشمه‌ای است، که در کوهپایه رشته کوه اشترانکوه میان روستاهای بیدستانه و تیان شهرستان ازنا قرار گرفته‌ است. این چاه چشمه که گودالی به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر و سنگی دارد، یکی از پدیده‌های جالب زمین شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌گردد. آبدهی آن زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید ، بی آب می‌گردد. کارشناسان احتمال داده‌اند، این امر ناشی از ذوب شدن برفهای اشترانکوه و تونل‌های زیر زمینی بوده و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند. با سرد شدن هوا و بارش برف در اواخر تابستان و اوایل پاییز در اشترانکوه ، این چشمه نیز تا دوره یا سال آینده خشک می‌گردد. چشمه تیان محل تفریح و گردش توریست‌ها و گردشگران است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.