پل آجری(پل صفوی)

پل آجری(پل صفوی) در میان مردم خرم‌آباد به پل گپ به معنی پل بزرگ شناخته می شود این پل تاریخی متعلق به دوره صفوی – دوره قاجار است و درخرم‌آباد واقع شده است. پل آجری در مركز شهر خرم آباد وبرروی رودخانه گلال واقع شده است . اين پل قسمت شرقی و غربی شهر را

کد خبر : 590
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
پل آجری(پل صفوی)

پل آجری(پل صفوی) در میان مردم خرم‌آباد به پل گپ به معنی پل بزرگ شناخته می شود این پل تاریخی متعلق به دوره صفوی – دوره قاجار است و درخرم‌آباد واقع شده است.

پل آجری در مركز شهر خرم آباد وبرروی رودخانه گلال واقع شده است . اين پل قسمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل نموده و 24 چشمه طاق داد طول این پل بيش از 350 متر بوده و پنهای آن 5/8 متر می باشد و ارتفاع آن از كف رودخانه تا روگذر پل 8 متر.

مصالح آن در قسمت پايه ها از سنگهای تراش خورده با ملات آهك و گچ و پايه های چشمه طاقها از آجر است . در قسمت شمالي پل كتيبه های سنگي نصب شده كه با حروف مقطعه نوشته شده و به عنوان طلسم معروف است.

بخش مياني پل و شاه نشين آن شباهت زيادی باشاه نشين پل خواجو در اصفهان دارد كه در اثر سيلاب ها تخريب شده و مجددا با سيمان مرمت شده است.اين اثرارزشمند در زمان شاه سلطان حسين صفوی ساخته شده که منسوب به حسين خان والی لرستان مي باشد . در دوره قاجاريه به پل محسنيه معروف گرديد. اين بنا به شماره 2354 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

آدرس: خرم آباد، خیابان مجاهدین اسلام(سبزه میدان)، پل صفوی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.