مفرغ های لرستان

مفرغ‌های لرستان، اعتبار موزه لوور پاریس: وقتی كه در سال 1930 در بازارهای عتیقه فروشی داخل و خارج كشور، تعدادی اشیای مفرغی دست به دست شد، نام لرستان بر سر زبانها افتاد. استانی که شاید پیشروترین منطقه ایران در تلفیق هنر و صنعت ابتدایی مفرغ باشد. اشیای مفرغی به دست آمده از لرستان که عمر

کد خبر : 457
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
مفرغ های لرستان

مفرغ‌های لرستان، اعتبار موزه لوور پاریس:
وقتی كه در سال 1930 در بازارهای عتیقه فروشی داخل و خارج كشور، تعدادی اشیای مفرغی دست به دست شد، نام لرستان بر سر زبانها افتاد. استانی که شاید پیشروترین منطقه ایران در تلفیق هنر و صنعت ابتدایی مفرغ باشد. اشیای مفرغی به دست آمده از لرستان که عمر آنها به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد، با شكل‌های جالب و متنوعی که دارند هنر و صنعت پیشرفته این منطقه را به رخ می کشیدند و حکایت از تاریخ غنی این استان داشتند.
ساخت اشیا مفرغی در لرستان به قوم کاسی‌ها بر می گردد که این قوم از طریق قفقاز به ایران کوچ کرده و از اولین ساکنان لرستان هستند. در میان مفرغ های لرستان می توانید اشیای تزئینی مثل آینه، سنجاق قفلی، انگشتر، دستبند و گردن بند و وسایل روزه مره زندگی مثل كاسه آبخوری، فنجان، ابزار سواركاری مانند یراق، افسار و دهنه، لوازم جنگی مانند انواع زوبین، خنجر، سرنیزه و همچنین مجسمه‌های كوچك و بزرگ گاو، گوزن، آهو و اسب را ببینید که نقوش آنها جنبه نمادین و آیینی دارد. این در حالی است که تا به حال تعداد انگشت شماری از استقرارگاه باستانی این اشیا کشف و کاوش شده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.