خانه آخوند ابو

ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است که در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) –

کد خبر : 594
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
خانه آخوند ابو

ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است که در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک بنا شده است.

ساختمان در گذشته کاربری مسکونی داشته است. بعد از تملک و مرمت آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، بعنوان خانه جهانگرد تغییر کاربری پیدا کرد و در آینده نیز بعنوان موزه صنایع دستی استان تغییر کاربری خواهد یافت.

خانه مذکور از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه می باشد. بخش زمستانه آن در دو اشکوب (طبقه) ساخته شده است که دارای اتاقهای طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری می باشد. عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

آدرس این بنا برای بازید:

خرم آباد – خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک – خانه جهانگرد (آخوند ابو)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.